Cykloputování po Moravě - reportáž

Moravu mám rád:-) dobře se tam cítím, všude mi říkají chlapče :-D a lidé otevřeněji komunikují. Výlet sem je vždy velký zážitek :-) a k tomu trojkombinace kolo, víno a relax je pořádná nálož :-D Vyrážíme s Honzou Š. ráno ve čtvrtek 7. května a ukázalo se to jako dobrá volba, protože dálnicí D1 profrčíme bez zdržení a okolo poledne se zastavujeme v Hustopečích na výborný oběd v populárním hotelu Rustikal. Vydatně posilněni dorážíme na ubytování v Hlohovci, které jsme si objednali na doporučení konkurenčního penzionu. Přivítal nás bodrý majitel slovy "Chlapci, tak Vás tady vítám" a rázem byl náš :-D Příjemné ubytování s posezením na zahradě, k tomu gril a pozvání do majitelova sklípku, co víc jsme si mohli přát :) Odpoledne vyrážíme na první cyklovýlet. Hlohovec je dobré výchozí místo a nejdříve přijíždíme k Chrámu tří Grácií. Podél břehu Mlýnského rybníka se zastavíme u zámečku Apollonův chrám empírového stylu.

Větší zastávku dáme u umělé zřícenině Janův hrad, kde je pěkné posezení u řeky Dyje. Cestou vidíme na stromech samé jmelí, kterému se zde opravdu daří. Večeři si dáváme v oblíbeném okénku kuchařek restaurace Dietrichsteinský dvůr v Bulharech a hned vedle je výborný sklípek Nad sklepy. Zabíjačková polévka a škvarková pomazánka je balada :-D a na zítra si objednáváme králíka. Večer jdeme koštovat do sklípku majitele ubytování. Víno má výborné, koštujeme dost druhů i speciální z chorvatské odrůdy vinic, které nemají tolik nemocí. Ochutnávání majitel komentuje zážitky ze života a na závěr kupujeme domů 10l vína.

Pá 8. května
Ráno vyrážíme k Hraničnímu zámku, míjíme novou lázeňskou kolonádu v Lednici, Lovecký zámeček a míříme do Břeclavi lesem na pivní slavnosti. Také nás to překvapilo, že ve vinařské oblasti jsou pivní slavnosti obnoveného pivovaru Břeclav. Slavnosti se konaly přímo u pivovaru s koncertem a musím uznat, že pivo Kanec je dobrý :-) Vedle pivovaru je zámek Břeclav, kam jsme si vyšlápli na vyhlídkovou věž. Honza dostal doporučení na Moravě zkusit bylinu Medvědí česnek a po pár dotazech jsme se vypravili na  určené místo. V lese bylo bílo a opravdu Medvědíčesnek voní a chutná po česneku :-O

Děláme zastávky u památek, vidíme novogotická kapli Svatého Huberta v Bořím lese, romantický empírový zámeček Rendez-vous (Dianin chrám), který na první pohled připomíná starověký římský vítězný oblouk, jen je v lese :-) Podél aleje mohutných stromů dojedeme do Valtic, města vína. Zrovna se konají největší vinařské slavnosti, fronty a davy lidí to potvrzuje. Pokračujeme okolo Valtického podzemí, které si necháme na příště, funíme do kopce k letohrádku Kolonáda s pěkným výhledem do okolí. Sjíždíme do obce Sedlec s velkým občerstvením místního vinařství Sedlec. Rychlý 4km sjezd do Bulhar je zakončen objednaným králíkem na zelenině u okénka a jako zákusem máme muffiny se zmrzlinou :-D Měli jsme pořádný hlad, celý den jsme nejedli, takže jsme všechny dobroty do sebe rychle naházeli :-)

So 9. května
Jedeme přes Sedlec do Mikulova. Na náměstí byly malé slavnosti a v dálce vidíme Svatý kopeček, na který se nám podařilo téměř vydupat :) Z vrcholku je parádní výhled do dalekého okolí a Mikulov máme jako na dlani. Pod kopečkem se kocháme modravou barvou vápencového jezírky a dokonce se pár odvážlivců koupalo :-D Míříme do středu vinařské oblasti, na CHKO Pálavu. Cestou narazíme v malé obci Kletnice na Gulášofest, mňam to byla dobrota :-D Ochutnáme 4 druhy guláše a dostáváme od prodávajících ještě ochutnat pravé moravské koláčky. Při jídle se seznámíme s jednou rodinkou z Mikulova, kteří nám doporučili mikulovský gulášofest v říjnu. Pokračovali jsme do Hormích Věstonic na inzerované slavnosti vína. Pro velkou frontu akci vzdáváme a dáme okruh okolo vodní nádrže Nové Mlýny III, což je vlastně  kaskáda tří přehradních nádrží na řece Dyji. Cestou vidíme hodně rybářů, jen foukal docela silný vítr. Je to příjemný zážitek jet po břehu nádrže a kochat se krajinou :-D Večer jsme grilovali naložené maso v medvědím česneku na naší zahradě a koštujeme nakoupení vínka :-)

Ne 10. května
Poslední den jedeme nejdříve ráno autem nakoupit domluvené víno v Bulharech ve sklípku Nad sklepy. Nasedáme na kolo a vyrážíme na domluvený sraz s jednou cyklistkou z portálu Na kole. Sraz máme na nádherném zámku Lednice s kvetoucí zahradou. Po naháněčce pomocí mobilu poznáváme Mariku :) rodačku z Břeclavi.Vyrážíme směr Břeclav s občerstvovací zastávkou u zříceniny Janův Hrad, jedné z mnoha památek, které v oblasti zanechal rod  Lichtenštejnů. Ráz vinařské oblasti mi na chvilku zkazil pohled na žlutý lán řepky, která už zamořila zdejší úrodný kraj :-( Marika nás protáhla břeclavským krajem a ukázala nám oblast Pohanska s vlnící se řekou Dyjí. Dominantou je lovecký zámeček Pohansko a příroda je zachovalá díky tomu, že povodí řeky bylo nepřípustné pohraniční pásmo s Rakouskem. Rozloučíme se na chvilku s Marikou a míříme zpátky okolo Valtic do Hlohovce. Ogrilujeme si zbytek masa, sbalíme a vyrážíme domů. Cestou ještě nakládáme Mariku, kterou vezeme do Prahy. Za pár dnů jsme najeli slušných 240km a viděli jsme kus jižní Moravy, moc pěkný kraj :-)

Na všechny fotky se dostaneš přes Záložku ve Fotogalerii kliknutím na odkaz.