Cyklovýlet do Českého ráje - reportáž

Cyklovýlet do romantického kraje připravil Honza a tentokrát do ráje, do Českého ráje :-) Sraz účastníků brzo ráno v 7h se úspěšně podařil na Hlavním nádraží ve složení Honza, Věrka, Marcela, Hanka a Láďa. Naložení kol proběhlo v poklidu a průvodčí nám vysvětlili, co je úschova kol během přepravy a jak to udělat pro příště :-) Pohodová cesta vlakem začala malou oslavou Jagermeisterem. Byl to totiž rok, co s námi začala jezdit na kola Věrka. V 9.20 jsme vystoupili v Turnově a vyrazili jsme na cestu. Kdo si myslel jako já, že je Český ráj placka, tak to není :-O Od začátku střídal kopec klesání a zase stoupání a klesání...

Cesta lesem borovico-smíšeným byla lemovaná skalními útvary, které se majestátně tyčily a my jsme se kochali výhledy do krajiny :-) Minuli jsme kemp Sedmihorky, za kterým bylo koupaliště s dětským hřištěm. Bylo příjemné počasí a tak jsme cestou potkali hodně pěších návštěvníků. První občerstvovací zastávka byla pod hradem Valdštejn. Pokračovali jsme lesní cestou a zabočili jsme na skalní reliéfy vytesané do skály, kde jsme obdivovali koně, lva, perníkovou chaloupku a další výtvory. Mírným stoupáním jsme vyjeli až na zámek Hrubá skála, kde zrovna probíhala svatba. Fičeli jsme dál k rybníku Vidlák, kde se občerstvovalo desítky cyklistů a stánek i restaurace Vidlák byla totálně narvaná. Protože jsme měli hlad, vybojovali jsme si místo :-D které bylo odměněno výborným jídlem, např. vrabec s domácím knedlíkem, kotleta nebo smažák. S plným břichem jsme šlapali přes obce Troskovice a Újezd pod Troskami. Vše se točilo okolo hradu Trosky, který nás doprovázel všude a byl vidět z každého místa, kde jsme zastavili. Věrka fotila také jiné cyklisty s pozadím Trosek a všichni jsme se zasmáli poznámce, že Trosky budou s troskami :-D

Na chvilku jsme si pak připadali jako ve francouzské Provence :-) Jeli jsme přes pole s levandulovou barvou a Marcela odborně doplnila, že se jedná o Svazenku Vratičolistou - medonosná jednoletá rostlina, která má rychlý růst a vývoj s podobnou barvou jako má levandule. Na chvilku jsme se zastavili a kochali jsme se alá francouzskou krajinou :-D Přiblížili jsme se k Prachovským skalám a zastavili jsme u moc pěkného rybníku Němeček s pískovcovou pláží. Vedle sebe bylo několik restaurací, kde jsme se zastavili doplnit energii :-) Palačinky, lívance a langoš jsme s chutí snědli a zalili dobrým mokem :-D Krpál k Prachovským skalám nám dal zabrat a ještě, že jsme se posilnili :-) Marcela pořádně dupala do pedálů a statečně držela tempo. Projeli jsme okolo Jičína, pokračujeme přes menší vesničky a obdivovali jsme zajímavé kovovýtvory ve sběrně kovů ve Vokšici, hlavně ocelového draka. Další cesta vedla přes lány polí překvapivě s asfaltovou cestou doplněnou cedulkou za evropské peníze. Přes Libáň jsme dorazili do Dětenic, cíl dnešní etapy a měli jsme najeto 62km. Rychle jsme se ubytovali v Penzionu 158 a šli jsme na večerní program v dětenickém pivovaru. Kejklíři a hudebníci už vyhrávali a my jsme si objednali za rachotu bubnů žrádlo s močkou, jak se tady říká jídlu a pití :-D Jako předkrm jsme si dali škvarkovou pomazánku a pak jsme měli výborné jídlo. Porce byly tak veliké, že jsme se přežrali:-) a stejně jsme to nesnědli. Medová žebra se úplně rozpadala, podobně i krůtí maso. Hanka otestovala grilovací novinku. Přinesli jí maso panenku na rozpáleném lávovém kameni, na kterém si sama grilovala maso. V programu nás velmi rozesmála hláška kejklířky směrem k hostovi, aby jí "nesahal na kozy" a ten pohotově reagoval "na jaký" :-D Na závěr programu byl polykač ohně, který se neustále oháněl ohněm a chrlil ho do prostoru. Finální tečka Hruškovice zakončila dnešní den :-)
Nedělní vstávání bylo pohodové. Nedospavci :-) vyrazili pro čerstvé pečivo a v obýváku jsme se nasnídali. Příjemní ubytovatele nás pomalu nechtěli pustit, vyprávěli nám o životě, a že prý rostou houby. Vyrazili jsme po 10h při zamračené obloze směr zámek Loučeň. Kopce byly již dneska menší, jen lesní přejezdy trochu drncaly :-) Cesta hodně vedla přes smíšené lesy, které jsou nádherné a tvrzení ubytovatelů o houbách se mi potvrdilo, našel jsem poddubáky :-) Projeli jsme obcí Ledce a pak byla dlouhá cesta borovicovým lesem, kterou jsem nazval šiškodrom, protože zem byla poseta šiškami, které jsme přejížděli. Dopolední povzbuzení :-D jsme si dali v Jabkenicích, kde byla nově otevřené restaurace U Dafa. Mladý obsluhující pár se s námi příjemně bavil a prozradili nám, že mají teprve dva dny otevřeno. Téměř jsme profrčeli okolo zámku Loučeň, že kterého bylo slyšet bubnování a pokračovali jsme na Čachovice. Napojili jsme se na cyklostezku, která byla značená jako Taxis a pak po trase 038 do Dražic, kde jsme viděli továrnu na bojlery, ne brojlery :-D Podél řeky Jizery po turistické červené jsme dorazili do Benátek nad Jizerou a u řeky jsme projeli přes přírodní koncertní areál. S hladovou vidinou pozdního oběda jsme si vyšlápli krpál od vody a za odměnu jsme měli výborný oběd u Šťastného hrocha :-) Sice to nejdříve vypadalo, že budou pouze hotovky, ale Honza obsluze pořádně domluvil ;-) a už jsme si mohli objednali ryby. Jako náplast za chvilku čekání nám paní kuchařka poslala chutné lososové krokety. Po polévce byl oběd korunován vynikajícími pstruhy na bylinách a lososem :-) Na závěr si přišla paní kuchařka popovídat o svém kuchařském umění.

Odpoledne jsme se hodně pobavili hláškou Věrky, že chytla slinu :-D a ještě dlouho jsme se tomu smáli. Přes náměstí jsme projeli zámkem s výhledem a zavzpomínali jsme s Marcelou na georgův výlet do stejných míst. Šlapali jsme úzkou zalesněnou cestou a nejdříve se proti nám vyřítila malá retromotorka a pak sajdkára, jeli dost rychle a málem nás sestřelily. Pokračovali jsme přes krásný borovicový les v Otradovicích do Káraného u řeky Labe. Pak do Lázní Toušeň, kde jsme vlastně před 10 lety začínali jezdit na kole a hned na prvním výletu jsme najeli téměř 100km, jen jsme se pak nemohli týden hýbat :-D Projeli jsme městem okolo úpravny vody a přes ocelový most jsme se dostali na druhou stranu řeky. Šlapali jsme podél Labe na odpolední občerstvení v Královicích u Staré Boleslavi. Pod velkými deštníky jsme přečkali drobný déšť v příjemném prostředí Říčních lázní Veslovka :-) Vyrazili jsme směr Zeleneč po novém asfaltovém povrchu táhlým kopcem a obloha se začala na nás tmavě mračit jako předzvěst deště. Kopec v Zelenči nám dal trochu zabrat a s ukazatelem 10km Praha se spustil po blesku déšť. Chvilku jsme šlapali za slabého deště a pak jsme se schovali. Po 15 minutách hustý déšť ustál a my jsme trochu mokrý pokračovali do Horních Počernic. Tady jsme se rozloučili s Věrkou a Honzou. Zbytek já, Hanka a Marcela jsme za chvilku dojeli k metru Černý Most, konečné našeho cyklovýletu. Nasedli jsme do metra a v nohách jsme měli za dnešní den 83km.
Cyklovýlet byl parádní a do Českého ráje se budu rád vracet :-) Moc hezká příroda nás nabudila a za dva jsme najeli celkem 145km, slušný výkon trenére :-D

Na všechny fotky se dostaneš přes Záložku ve Fotogalerii kliknutím na odkaz.