Cyklovýšlap Brdy II severní cesta - reportáž

Konečně se ochladilo a už jsem měl v hlavě plán znovu prozkoumat Brdské vrcholky vojenského prostoru, tentokrát ze severní strany. V sobotu večer jsem přes eshop Českých drah koupil lístek včetně rezervace přepravy kola a ráno vyrážíme s mojí  věrnou psí spolucestovatelkou Kalinkou:-) na cyklovýlet do Brd. Nejdříve jedeme příjemnou cestou k Berounu, která lemuje břeh řeky Berounky. Poklidnou jízdou s prohlídkou lezeckého parku Alkazar dorazíme na nádraží v Berouně, kde máme pár minut času na doplnění zasob.

Rychlík ve směru Plzeň jede přesně v 8:52, jen bohužel řazení vagónů bylo opačné než bylo zakresleno na webu :-( Tak jsem letěl přes celé nástupiště nejdříve s Kalinkou a věcma, pak podruhé s kolem:-D Rychlík byl prostorný a moderně vybavený. Dokonce displej ukazuje budoucí zastávky s odhadovaným časem příjezdu a také aktuální rychlost, jen proč je to v angličtině :-O Podle displeje jede vlak rychlostí až 140 km na čas a v 9.30 už vystupujeme v Rokycanech. Máme příjemné polojasné počasí s teplotou okolo 20C a vyrážíme na cyklovýlet. Přes náměstí v Rokycanech následujeme cyklistickou značku trasy číslo 3 (shodně po turistické zelené), která nás bezpečně vyvede z centra města a frčíme po asfaltce podél říčky Klabavy směr Dobříš přes Kamenný újezd. Vody v Klabavě je trochu méně, přesto krajina ladí oku a příjemný šelest tečící vody člověka nabíjí.

Za chvilku jsme v obci Dobřív, kterou v roce 2002 postihly velké povodně. Míjíme jednoobloukový Švédský kamenný most přes Padrťský potok a máme zastávku u bývalého kolegy Standy F., který má v Dobřívě chalupu. Po návštěvě se vracíme k mostu, kde je naproti restaurace Stará hospoda s velkou zahrádkou a dobře tady vaří. Po vydatném obědě pokračujeme pěknou lesní cestou po trase č. 3 podél říčky Klabavy směr Strašice s krátkou zastávku na borůvky až mám modré ruce :-)

Ve Strašicích lákají cedule na další možnosti občerstvení, některé z nich jsou už dávno zavřené a odbočuju na trasu č. 2252. Na konci obce je velké rozcestí Padrťské rybníky s dobře přístupným korytem říčky a čistou vodou. Pokračujeme po asfaltce podél říčky na lovecký zámeček Tři trubky, který je uprostřed lesa. Jedná se o dřevěnou stavbu z 19. století rodu Colloredo-Mansfeldů.
    Vracíme se stejnou cestou na rozcestí a zatáčíme po trase č. 2252 do mírného kopce. Že jsme ve vojenském oblasti upozorňují všudypřítomné zavěšené cedulky na stromech s varováním, že se jedná o vojenský prostor. Přijedeme na rozcestí s odpočívadlem a pokračujeme po žluté značce, což bylo špatně :-( Asi po 1km se vracíme a zatáčíme do kopce. Správnou cestu nám po chvilce ukazuje nalezená cedulka trasy č. 2252. Tady je pořádný krpál a Kalinka se pořádně proběhla :-)

Pokračujeme hlubokým lesem okolo hájovny Okrouhlík k obci Nová Ves, kde zatáčíme k obci Kmáň a kocháme se pěkným výhledy na okolní krajinu. V Kmáni zatáčím na Obec Chaloupky a po zelené značce dorazím k velké vodní nádrži Záskalská. Jedná se o jedinou vodní nádrž v oblasti Brd určenou k rekreaci, koupání a k ochraně před povodněmi. Hráz je dlouhá 110m a vysoká 16m, byla zbudována v letech 1959-60 a v roce 2011 byla opravena. Koupačka byla báječná, člověk se příjemně ochladil a ještě jsem se najedl ostružin, které na břehu rostou.

Jenom je škoda, že se člověk zase zpotil při výšlapu na zříceninu raně gotického hradu Valdek ze 13. století. Prolezeme dochované části opevněn, věž a vylezeme na zbytky stěny, ze které je parádní výhled do okolí Brd. Pokračujeme po žluté značce na rozcestí Krejčovka, na které zahnu po lesní cestě do obce Podluhy. V obci nemohu minou vývěsku Zmrzlina a za chvilku se osvěžuju limetko-vanilkovou dobrotou :-D

Po silnici dorazím do Hořovic na náměstí a ještě objedu Nový a Starý zámek. Dnes už máme dost najeto, tak si výlet zkrátíme po hlavní silnici do Lochovic na vlak, který jede do Zadní Třebáně. Malý kousek došlapu domů a za dnešek jsme s Kalinkou najeli 83km, slušný výkon :-)

Mapka popisu trasy Brdy II severní cesta se objeví po kliknutí na odkaz  https://mapy.cz/s/k5z2

Na všechny fotky se dostaneš přes Záložku ve Fotogalerii kliknutím na odkaz.