Šumava na kole srpen 2015 - reportáž

Šumava je krásné místo na kochání :-D Letošní parné léto tomu přímo vybízelo a já se bláhově domníval, že vedru utečeme. O pár stupňů tady bylo chladněji, přesto teplota ve stínu šumavských kopců atakovala téměř 30C a my jsme se koupali v potůčkách a v teplém Lipně. Najít ubytování dalo zabrat, protože všichni utíkali na Šumavu před teplem. Nakonec se podařilo najít úbytko s venkovním posezením v pěkném penzionu U Vydřího mostu, hned na začátku Horské Kvildy. Vyrazili jsme v pátek 7. 8. po práci s Honzou Š. za takového pařáku, že v autě venkovní teploměr ukazoval 38,5C. Krátká nákupní zastávka ve Strakonicích se trochu protáhla :-D hledali jsme obchod, kde ještě měli maso na grilování, všude bylo vyprodáno. Nakonec jsme nakoupili a večer se v pohodě ubytujeme. Konečně se trochu ochladilo a noční procházka za pivkem byla velmi příjemná :-) V sobotu se k nám připojil Patrick z Moravy, se kterým jsme se seznámili přes portál Na kole a další dny projíždíme šumavské kopečky. V úterý se přesouváme jižněji k Lipnu do Horní Plané, kde je ubytovaná Pokorovic rodinka. Dočítám se, že Lipno je největší přehradní nádrž a vůbec největší vodní plocha na území České republiky.

Naše projížďky a popisy tras po Šumavě:
Sobota 8. 8. - najeto 51km
Vyjíždíme směr Modrava přes naučnou stezku podél Filipohuťského potoka Březník, Modrava - občerstvovací zastávka v pivovaru Lyer, podél Roklanského potoka k srdci Šumavy na Březník, kde to vypadalo na pořádnou bouřku. Naštěstí pouze hřmělo a my pokračovali stoupáním k Černé hoře a sjezdem k pramenu Vltavy, který moc netekl. Jeli jsme se podívat na ukázku zbytků železné opony na Bučině a těšili jsme se na borůvkové knedlíky. Terasa byla nádherná, bohužel knedlíky neměli :( tak jsme jeli dál. Dojeli jsme na Knížecí Pláně, kde jsme si pochutnali na borůvkových knedlíkách, jen bylo všude tolik vos. Při návratu nás zastihnul krátký déšť a dáme zastávku na Kvildě, kde byly historické slavnosti a okoštujeme speciality místního minipivovaru. Večer grilujeme a přijede full česťák Patrick, který jel cca 400km za námi na kole noc a celý den z Moravy.
Neděle 9. 8. - najeto 79km
Vyrážíme do Kvildy na cyklobus směr Železná Ruda. Jedeme brzo ráno, takže jsme jediní cyklisti :-) Vystupujeme na zastávce Gerlova Huť a vyrážíme směr Špičák. Na vrchol Pancíře 1214 m n.m. se vyvezeme lanovkou a užíváme si zpátečního sjezdu :-D Lehkou cestou dojedeme na Čertovo jezero, kde je také vidět nižší hladiny vody z veder. Pro ochlazení z vedra volíme cestu přes les k přírodnímu koupališti Žabáky. Po velkém stoupání a bloudění nakonec nacházíme koupaliště, ve kterém se vykoupeme a trochu zchladíme. Sjedeme do Železné Rudy na oběd. Doporučená vývařovna u COOPu byla bohužel zavřená, tak volíme náhradu v hostinci Šumava. Jídlo bylo výborné a ty obří porce, Honza dostal ke svíčkové 8 knedlíků :O S plným břichem vyrážíme po trase 33 do kopce směr Hůrka se zastávkou v kempu na červenou limonádu. Míjíme Novou Hůrku, Skelnou a dáváme koupačku v oblečení v Prášilském potoce. Je takové vedro, že do hodiny jsme suchý. Projíždíme okolo Prášil, Nový Bor a Mechov, kde najíždíme na Vchynicko-tetovský plavební kanál. Pohodová cesta podél kanálu se zastávkou u Hauswaldské kaple nás dovede až na Antýgl, kde neodoláme vynikajícímu grilovanému pstruhu :-D Domů se vracíme podél úžasné scenérie divokého Roklanského potoka až téměř za tmy.
Pondělí 10. 8. - najeto 49km
Po ranní rozcvičce, kdy vyměňuji píchlou duši vyrážíme na druhou stranu na Zhůří. Tady to otočíme na Zlatou studnu a po silnici dojedeme do Kvildy na oběd. Na doporučení si plníme břicha U Krále Šumavy, kde si opětovně dávám tréninkově výměnu duše, protože mi plášti zůstal trn. V cykloprodejně kupuji další náhradní duši do zásoby a pokračujeme přes Filipovu Huť do Modravy podél Roklanského potoka, kde dáme chladící koupačku v potoce :-D Jedeme podél potoka přes Rybárnu, Javoří pilu a Pod oblíkem přijedeme na prohlídku rašeliniště Tříjezerní slať, kde se kocháme kouzelnou přírodou po dřevěném chodníčku. Rychlý sjezd do Modravy a stoupání do Filipovi Huťě si odměníme vynikajícím borůvkovým knedlíkem a specialitou z divočiny :-) Večer zakončíme domácí grilovačkou.
Úterý 11. 8.
Naložíme auto a přejíždíme dolů k Lipnu se zastávkou v pivovaru-pekárně v Kvildě, Patrick jede cestu na kole. Teplota se mírně zvedá a dojedeme do Horní Plané. Po hodině hledání se nám podaří domluvit ubytování s venkovním posezením včetně grilu, paráda. Po nákupu vyrážíme na pláž a první koho uvidíme je rodinka Pokorovic :-D Koupačka v Lipně byla příjemná, voda měla 24C a pak jsme se slunili na nejhezčí pláž na Lipně s jemným pískem. Večer máme grilovačku a pohodičku.
Středa 12. 8. - najeto 53km
Jedeme z Horní Plané podél Lipna do Černé v Pošumaví a do Dolní Vltavice na přívoz, který byl téměř plný. Přejedeme na druhou stranu Lipna přívozem a vyrážíme směr Račín a Přední/ Zadní Zvonkovou. Na oběd dupeme do krpálu k penzionu Marie na venkovní zahrádku s pěkným výhledem do krajiny. Tady najedeme na Schwarzenberský plavební kanál, podél kterého vede příjemná cyklotrasa s minimálním stoupáním. Cesta příjemně ubíhá a máme zastávku na vynikajících borůvkových palačinkách na chalupě Pod Jasanem v obci Láz, až jsme měli boule za ušima :-D Projíždíme Novou Pecí, kde vyrostly další penziony a restaurace včetně pláže u vody. Novou asfaltkou od Bělé mimo silnici šlapeme podél Lipna a vlakové tratě. Pěkně udělanou trasu využívají také bruslaři, cestou jsme viděli několik kempů a velké občerstvení U Žabáka se širokou nabídkou rybích specialit. Pěkná trasa Stožec-Horní Planá už má délku 25km a to je už pořádná porce pro bruslaře, doporučuju :) Dojedeme do Horní Plané, kde máme domluvenou koupačku s rodinkou Pokorovic a společně pokračujeme večerní grilovačkou u nás.Čtvrtek 13. 8. - najeto 54km
Poslední den jsme chtěli začít přívozem z Horní Plané, nakonec šlapeme poděl Lipna směr Stožec. V Nové Peci najíždíme na šumavskou magistrálu č.33, která současně lemuje železniční trať a valíme podél Vltavy pěkným lesem.Na Červeném Kříži odbočujeme směrem k Jelení. Cesta je pohodová jen poslední 500m je pořádné stoupání až se pěkně zpotíme. Spáchneme to červenou limčou a polívkou na Jelením vrchu :-D Pokračujeme relaxační cestou podél Schwarzenberského plavebního kanálu, ve kterém se také ochladíme, voda je docela studená. Pro velký úspěch opětovně zastavujeme na vynikající borůvkové palačinky na chalupě Pod Jasanem a zase to byla dobrota :-D Přes Novou Pec jedeme na přívoz do Bližší Lhoty. Plný přívoz lidí, cyklistů a aut nás vyklopí v Horní Plané a jdeme se balit. Patrick ještě jeden den zůstává a my vyrážíme domů.
Šumava je parádní místo, příroda je ještě relativně zachovalá až na zbytky polomů z vichřice Kyrill nebo práci kůrovce. Za těch pár let jsou vidět výsledky investic do ubytování, cest, služeb a rád se sem vracím nabít baterky :-D Doufám, že letos napadne trochu sněhu, abych mohl prohnat čertova prkénka :-)

Na všechny fotky se dostaneš přes Záložku ve Fotogalerii kliknutím na odkaz.